Socialt medlemstilbud til universitets-studerende
Tennisdetektiv Holm har fået et tip om en tennisklub, der har opnået succes med at rekruttere en stor gruppe af unge studerende. Få indblik i hemmeligheden bag.
KILDE
Skovbakken Tennisklub
(Genåbnet sag fra 2015)
SAGEN
Skovbakken Tennisklub havde et stort ønske om at aktivere studerende i klubben, og fandt derfor frem til følgende løsning.
De universitetsstuderende i Aarhus blev tilbudt et medlemskab til en flad pris af kr. 1.000.
Med i prisen var både én ugentlig times træning hver torsdag fra kl. 19-20 og måske vigtigst første øl/vand gratis efter træningen.
Tidspunktet for træningen blev bevidst lagt samtidig med den øvrige seniortræning i klubben, hvor mange efterfølgende bliver til socialt samvær og nogen gange grill for både seniorspillerne og de studerende på klubbens regning.
Tilbuddet blev første gang udbudt fra udendørssæsonen 2013 og er fortsat siden. Det blev markedsført via plakater, Facebook og i høj grad mund til mund.
BAGMÆNDENE
Der skulle bruges to trænere i 1 time om torsdagen, så der både var basis for niveauopdeling og hurtig tennisudvikling.
TIDSRØVEREN
Tidsforbruget var indledningsvist fordelt på mange af de unge i klubben, som videregav budskabet til venner og bekendte på deres studier. Der blev også brugt tid på at lave flyers, ophængning af plakater på universiteterne samt de planlagte trænertimer.
PENGETANKEN
Der laves samlet set en lille indtægt på de nye medlemmer, men vigtigst af alt skaber det nyt liv og god stemning i klubben.
AFTRYK
Første år blev der meldt 30 nye studerende ind i tennisklubben. Det har givet en god harmoni i klubben og et mere mangfoldigt socialt miljø, at gruppen i alderen 18-25 år er blevet udvidet. Der hygges på anlægget hver torsdag aften, hvor seniorerne gerne bliver og hænger ud. Et andet aftryk er, at der er kommet mere liv på banerne i hverdagene.
Tennisdetektivens tips
• Vær tålmodig. Det tager tid at få op at stå, og kræver en helhjertet indsats i rekrutteringen.
• Vær vedholdende i markedsføringen og opfølgningen fra sæson til sæson. Nogle bliver færdige med studiet, mens nye potentielle tennisspillere flytter til/starter.
• Engager klubbens unge medlemmer til at hjælpe med promoveringen af tilbuddet.
• Der er en væsentlig fordel for tennisklubber, som ligger i geografisk nærhed af studierne. Så er der ingen undskyldning for at lade være ...