Tennis

Få klubbens Facebookside til at spille

Facebooksiden kan styrke klubbens eksterne kommunikation og synlighed markant!

Facebook kan bruges til at kommunikere og markedsføre tennisklubbens træningstilbud, events og vidensdeling.
Især alt hvad der handler om ekstern synlighed, events, tilbud og de gode historier er velegnet til Facebooksiden.

Fem varme anbefalinger til Facebooksiden
’Copenwater’ er en svømmeforening, der har haft stor gavn af at anvende en Facebookside.
Klubben giver her fem gode råd til enhver idrætsforening på Facebook:
1) Lav Facebook-events for alle arrangementer, fællestræninger og turneringer, og fremhæv dem på siden.
2) Tag fotos af fællestræninger, turneringer og sociale arrangementer, og ’tag’ personerne på billederne.
Det rammer bredt, når folk bliver tagget og deler det på de sociale medier.
3) Lav opdateringer såsom små stemningsvideoer, resultater eller reportager, som folk også let kan dele.
4) Sørg for at klubbens Facebookside har flere administratorer med hver deres styrker.
5) Arbejd strategisk med, hvordan I kommunikerer bedst med alle klubbens målgrupper.

Deling i netværk
Det har en stærk effekt, når indhold fra Facebooksiden bliver delt af medlemmerne og dermed rammer deres netværk. Derfor er det vigtigt, at indholdet bliver opdateret og koblet med links til klubbens hjemmeside.

’Copenwater’ har også haft succes med at lave små portrætter af medlemmer, så man på den måde kommer til at kende lidt til de folk, man ofte møder i klubben. I en tennisklub kan det være ”Månedens profil” med for eksempel trænere, bestyrelsesmedlemmer samt medlemmer, der har ydet en speciel indsats og kan fortælle om deres relation til klubben og lidt om sig selv.

- Læs også erfaringer fra 2019 vinder 'Gentofte TK'

Guide til oprettelse og brug af Facebooksiden

En Facebookside har utallige muligheder såsom at:
• dele alle de gode klubnyheder
• underholde klubbens medlemmer
• indhente input fra spillere og forældre til at forbedre klubben
• markedsføre klubben som åben og kompetent over for lokalpressen og øvrige interessenter
• opmuntre spillerne til at dele deres gode oplevelser og på den måde tiltrække nye medlemmer

Det behøver slet ikke at være så svært at oprette og administrere en succesfuld Facebookside.

Læs og følg guiden i dette link og bliv klogere på alt lige fra målsætninger, oprettelse, og hvordan du skaber aktuelt og levende indhold.

Strategiske råd til Facebooksiden

● Sørg gerne for at klubbens Facebookside har flere administratorer med hver deres styrker. Lav en fælles plan op til sæsonstart, så der er en rød tråd og koordinering mellem hvem, der laver opslag om hvad, og hvornår.

Klubben har sikkert flere målgrupper end én. Undgå derfor, at blive for ensrettet i kommunikationen. Det kan fx virke afskrækkende for nogen, hvis der er for mange opslag med turneringsaktivitet og medaljevindere. En god balance mellem opslag om bredde- og turneringsaktivitet er at foretrække for langt de fleste tennisklubber.

 Lad er ikke gå for lang tid mellem opslagene (måneder). En frekvens på 1-2 opslag hver anden uge, vil være okay for de fleste klubber. I nogle perioder kan der også sagtens lægges flere opslag op per dag, men undgå i videst muligt omfang, at opslagene og budskaberne drukner i hinanden.

 Brug en god blanding af opslag med og uden billeder/video.

 Facebook-boost og annoncering kan ramme en stor målgruppe for en ret billig penge, når der er tale om aktiviteter målrettet nye medlemmer. Aktivering og brug af Facebook-begivenheder er ganske gratis samt effektivt, om brugt korrekt.

 Sørg for at Facebooksidens profil- og coverbillede er indbydende og i største omfang favner hele klubben.

 Husk, at skrive informationer om klubben og hold dem opdateret, så det altid er de rette man finder.

 Når I har fået jeres Facebookside op at køre, er det gavnligt at sætte tid af til at blive klogere på de data, I har mulighed for at få oplyst via fanen ”Indblik”.


God arbejdslyst - det betaler sig!