Tennis

Brug Facebook smart til flere formål

Bliv klogere på de forskellige kommunikationskanaler på Facebook.

Facebook giver tennisklubben adgang til mange mennesker, og det er nemt at oprette små ”rum”, hvor man kan skrive sammen om forskellige interesser og indsatser i klubben. Derfor kan de fleste klubber få stor gavn af Facebook.

Du kan oprette to forskellige typer kanaler på Facebook – en side eller en gruppe.
Der er en del ligheder mellem de to, men også en lang række fundamentale forskelle.
Vi giver dig her et hurtigt overblik over de to forskellige muligheder, så din klub let kan vælge.

Facebookside

På en Facebookside bliver brugerne ”følgere” ved at klikke ”Synes godt om”. En Facebookside bruges især til ekstern kommunikation og med det formål at skabe øget synlighed.

• Et værktøj til markedsføring af tilbud og arrangementer samt over for nye medlemmer
• Opfølgning på begivenheder med tekst og billeder (kan erstatte webgalleriet)
• Jo flere der klikker ”synes godt om”, jo længere når budskabet ud.
• Siden og dens indhold er tilgængelig og synlig for alle, som et udstillingsvindue
• Administratorernes opslag vil være mere synlige end andres kommentarer 
• Administratorerne kommunikerer ikke som sig selv, men med selve sidenavnet på Facebooksiden

Facebookgruppe

En Facebookgruppe består af medlemmer, som er godkendt eller inviteret af administratorerne eller af andre medlemmer i gruppen.
Dette gør, at en Facebookgruppe er ideel til intern brug i tennisklubben eller for forskellige mindre grupper af personer tilknyttet klubben.

• Opslag er som udgangspunkt skjult for offentligheden, hvilket er ideelt for et intranet
• Det er muligt at oprette forskellige grupper til fx bestyrelsen, forældregruppe, juniortræning, trænere mv.
• Alle opslag bliver vægtet lige højt, så administratoren har ingen fordel med hensyn til fremhævning
• Gruppen rummer personer med samme interesse, hvilket skaber grundlag for en god og åben dialog
• Der kan lægges filer og billeder op til deling, så gruppen kan virke som et fælles arkiv

Hvad virker så bedst?
Valget er ganske enkelt!
Skal kanalen bruges til at kommunikere internt, så vælg en Facebookgruppe.
Skal der kommunikeres åbent om klubben og for eksempel offensivt i forbindelse med markedsføring og omtale, så vælg en Facebookside.

Der kan naturligvis være en del formål, der ligger lidt midt imellem disse scenarier, men i de fleste tilfælde er det ret klart, hvilken mulighed man bør vælge. Dertil skal tilføjes, at mange tennisklubber både benytter én side samt én eller flere grupper.