Kom nemt i gang med de gode opslag
Ram de rigtige taster og få smilet frem, engager endnu flere og skab tilhør.
Fem guidelines til Facebook-opslaget
1) Teksten
◦ Skriv i et let forståeligt sprog og gerne henvendt til den målgruppe, som har interesse i opslaget.
◦ Er der tale om reklame for et tilbud, så tænk over, hvad der motiverer målgruppen.
Ligeledes kan målgruppen have nogle barriere, fx mangel på ketsjer e.l., som kan fikses.
◦ 'Tag' gerne folk, som du kender på billederne, så flere kan få syn for sagen.
2) Billedvalg
◦ Er der tale om stemningsbilleder fra arrangementer, så læg gerne flere op. Sorter altid billederne på forhånd, så der ikke er billeder, der evt. kan støde folk.
◦ Smil, livlig aktivitet, mange personer på et sted, rødt grus, sol og sommer er alle eksempler, som virker positivt.
◦ Hvis opslaget henvender sig til en specifik målgruppe, så sørg for, at de kan se sig selv i billedvalget.
3) Video-opslag
◦ Facebook elsker ganske enkelt video. Rækkevidden på video-opslag er ofte 2-4 gange større end øvrige.
Det er samtidig en større invitation til brugerne om at reagere på opslaget.
◦ Videofiler, der er uploadet direkte fra skrivebordet virker bedre end deling fra bl.a. YouTube.
4) Opsætning
◦ Gør gerne brug af overskrifts-funktionen og gør dem fængende.
◦ Undgå helst at opslaget bliver for langt og teksttungt, da folks tålmodighed ofte er kort online.
◦ Er der tale om en længere tekst, så anvend hyppigt linjeskift, typisk efter hver tredje linje.
◦ Brug emojis til at skabe blikfang og fremme forståelsen. 2-6 emojis er rigeligt for de fleste opslag.
5) 'Call to action'
◦ Husk, at de fleste opslag med kan fordel have et 'call to action', som brugerne kan handle på. Det kan fx være:
- Et link til mere info eller tilmelding på klubbens hjemmeside.
- Opfordring til at like, dele eller kommentere opslaget.
- Gæt på vinderen af en grand slam, hvornår klubben blev grundlagt e.l. og deltag i en lodtrækning.
- Mød op på et givent tidspunkt til en aktivitet e.l.
Eksempler på temaer i løbet af året
● Januar - Marts:
- Indbydelse til generalforsamling
- Indendørsstævner / -træning
- Skumtennis
- Reklame for kommende udendørssæson
● April - Juni:
- Reklame for udendørstilbud
- Baneklargøringsdag
- Tennissportens Dag / standerhejsning
● Juli - September:
- Sommerskoler
- Opfordring "grib ketsjeren i / efter ferien"
- Reklame for kommende indendørssæson
● Oktober - December:
- Indendørsstævner / træning
- Skumtennis
- Julearrangementer
- Nytårshilsen
● Generelt hele året rundt:
- Reportager fra tennisholdene
- Reklame for klubbens gode tilbud
- Månedens klubprofil / hædersbeviser
- Artikler og omtale i lokalpressen
- Klubmesterskaber
- Klubfest og arrangementer
- Nye faciliteter
- Invitation til trænerkurser
- Medlemstilbud fra sponsorer
- Sjove tennisopslag / flotte prof. dueller
- ... og meget mere