Foreningsudvikling

9 gode råd fra en social media manager

Bliv klogere på hvad det kræver at få en god facebookside i jeres forening.

  • Hvis man som forening vælger at oprette en facebookside, er det vigtigt, at man sætter tid af til at vedligeholde den. 
  • Det er vigtigt, at man gør sig klart, hvad formålet er med at have sin facebookside. 
  • Formålet med facebooksiden er det, der også afgør hvilken målgruppe, man henvender sig til. Måske har man godt fat i de unge, men mangler at få de voksne medlemmer til klubben. Så skal man sørge for at lave opslag, til netop denne målgruppe.
  • Det handler ikke altid om at have mange følgere på Facebook. Det handler derimod om at have de rigtige. Fokuser derfor på lokalområdet og forsøg ikke at række længere ud, end hvad der giver mening for foreningen og de hold, der tilbydes.
  • Lav en strategi og evt. en indholdsplan ud fra årets aktiviteter, så I har en idé om, hvilke opslag, der skal laves. Det vil sige, at hvis I ved, hvornår der er turneringer, sommerskole osv. så kan I planlægge jeres opslag ud fra det. Tænk desuden indholdet sammen, så det knytter hjemmesiden og Facebook til hinanden.
  • Hvis man for alvor vil gøre noget ud af sin facebookside, kan det tage meget af ens tid, hvorfor det kan være en fordel at have flere administratorer tilknyttet facebooksiden.
  • Generelt bør man tænke i billeder, lyd og video, når det handler om opslag på Facebook. Det giver et større engagement og vækker flere følelser end tekst - og giver flere lyst til at dele. 
  • Hvis I vil gøre lidt ekstra ud af jeres videoer og lave dem i god kvalitet, kan det være en fordel at købe en selfiestang og en mikrofon. 
  • Sørg altid for at svare på beskeder og kommentarer, så I udviser interesse for jeres følgere. Det kan også være en idé at sætte en automatisk svarfunktion til, således at folk der skriver til jer, straks får et svar, hvor der står, at I vil vende tilbage hurtigst muligt. 

De 9 gode råd, fra en social media manager i DIF, er også at finde i vores inspirationskatalog, hvor de er uddybet nærmere.

Anbefalinger

  • Når I har fået jeres facebookside op at køre, kan det være interessant og givtigt at sætte tid af til at blive klogere på de data, I har mulighed for at få oplyst via ”indblik”. Første skridt er dog at få en facebookside op at køre
  • Gør jer klart, hvad formålet er med at være tilstede på Facebook. Så bliver det lettere at lave et succeskriterie
  • Overvej hvem jeres målgruppe er - er det fx udelukkende
    folk tilknyttet klubben, eller vil man ramme folk, udenfor den idrætsgren man repræsenterer
  • Kig på, hvornår på dagen, jeres følgere er på Facebook og lav opslagene i dette tidsrum